RECAP

FUNX IN­

2021

Met trots presenteren wij ons interactieve magazine met mooie highlights die FunX  graag met je deelt!

Lees verder


ONZE KRACHT

FunX is het mediamerk voor de generatie van vandaag en morgen.
In onze diversiteit zit onze kracht. Samen maken we nieuwe energie en streven we ernaar om jongeren constant te empoweren. Dit doen we met een team dat een afspiegeling is van de doelgroep waardoor je je kunt herkennen in onze muziek, sfeer en taal.

We zijn daar waar de doelgroep zich bevindt.

De doelgroep van FunX is de eerste generatie die vanzelfsprekend multicultureel is.
Altijd connected en geboren met social media. Ze zijn jong wonen, studeren en werken in de stad. Wij representeren en geven de jongeren een stem die onderdeel uitmaken van de generatie die het verschil gaan maken.

MISSIE

De missie van FunX is om de stadsjongeren te bedienen met professioneel gemaakte programma’s, een onderscheidend multicultureel ‘urban’ muziekformat en een redactionele toon en sfeer, die de jongeren aanspreekt. De kracht van FunX is dat jongeren zich gemakkelijk met de zender kunnen identificeren. FunX draait hun muziek en biedt een platform voor meningsuiting en dus meningsvorming. De zender levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de (sub)culturele identificatie van haar luisteraars: FunX geeft de jonge stadse generatie in Nederland een eigen stem.

VISIE

FunX-luisteraars zijn cultureel gezien zeer divers, maar hebben als groep ook veel gemeen. Ze zijn jong en wonen, studeren of werken in de stad. Muziek is een sterk verbindende factor, net als uitgaan, relaties en lifestyle. Over serieuze onderwerpen zoals school, werk, politiek, cultuur, nieuws, familie en religie geven ze graag hun mening. Doordat de programmamakers een afspiegeling zijn van de doelgroep, slaat een zender als FunX aan bij de stadsjongeren. De redactie is dan ook bij uitstek jong, multicultureel en ‘stads’

ORGANISATIE

FunX wordt geproduceerd in een samenwerkingsverband van drie entiteiten;  Stichting G4 Radio, Stichting FunX en NPO.

Stichting G4 is de opdrachtgever voor de vier lokale edities die via de FM worden uitgezonden.1
FunX BV (FunX Media) is een dochteronderneming van Stichting G4 en heeft ten doel lokale gelden te werven uit sales, fondsen en subsidies. Stichting FunX produceert de vijf radiozenders in opdracht van de drie landelijk deelnemende omroepen: BNNVARA, NTR en KRO-NCRV en Stichting G4 Radio, waarin de lokale omroepen Publieke Omroep Amsterdam, OPEN Rotterdam, Stadsomroep Den Haag en RTV Utrecht vertegenwoordigd zijn.

NPO is opdrachtgever voor het landelijke DAB+ kanaal.2
NPO is verantwoordelijk voor de coördinatie van de landelijke editie (zender- en sitemanagement) en gezamenlijke activiteiten zoals muzieksamenstelling, de landelijke marketing en evenementen. Daarnaast worden thema radiostreams en beeldproducties geproduceerd.

 

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave

IN ONZE DIVERSITEIT ZIT ONZE KRACHT

LOCATIES

Op het hoofdkantoor van FunX in Rotterdam is de centrale en lokale Rotterdamse redactie gevestigd evenals de eindredactie, sales, bedrijfsvoering en marketing. In In het gebouw van Omroep West, op de Laan van ‘s-Gravenmade in Den Haag, in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam en in het gebouw van RTV Utrecht aan de Hengeveldstraat beschikt FunX over een eigen studio- en redactieruimte voor de lokale programmaredacties. Via een snel datanetwerk en geavanceerde radiotechniek zijn de vier locaties met elkaar verbonden en kan elk programma op elke locatie worden geproduceerd en van daaruit worden uitgezonden.

FOUNDATION

FunX heeft sinds 2020 een samenwerking met Foundation, Nederlands eerste hip hop academie. Foundation is gevestigd in Amsterdam Zuidoost waar FunX beschikt over een ruimte waar workshops en podcast opnames kunnen plaatsvinden.

PERSONEEL

FunX had per  31 december 57,47 fte (61 medewerkers) in loondienst. Bij FunX is diversiteit een kernwaarde van het management en tegelijkertijd vanzelfsprekend. Dat geldt natuurlijk voor de culturele diversiteit, maar ook voor de verhouding man-vrouw op de werkvloer. Deze is al jaren ongeveer gelijk. De werknemers zijn een afspiegeling van de samenleving waardoor de context goed aansluit op de behoefte van de doelgroep.

OPLEIDING & DOORSTROOM

FunX stelt zichzelf ten doel een kweekvijver voor jong mediatalent te zijn. FunX verzorgt de opleiding en training grotendeels zelf door ‘training on the job’ door ervaren programmamakers. Ook beschikt FunX over coaches waarmee al jarenlang wordt samengewerkt. FunX stelt zichzelf ten doel een kweekvijver voor jong mediatalent te zijn. Voormalig FunX-ers werken nu bij NOS, BNNVARA, KRO-NCRV en RTL.

DISTRIBUTIE

INTERNET

Via internet kunnen bezoekers de vijf radio- en zeven themakanalen van FunX beluisteren op hun PC, laptop of mobile device. Alle streams zijn ook te ontvangen via de gratis FunX Radio App die aangeboden wordt voor iOS en Android.

DIGITAL RADIO +

De landelijke editie NPO FunX maakt onderdeel uit van het pakket digitale radio-omroep (DAB+) van de NPO en is te ontvangen in bijna heel Nederland. Luisteraars dienen over een speciale DAB+ ontvanger te beschikken. Verder is FunX te beluisteren via digitale televisie.

SOCIAL MEDIA

FunX telt nu in totaal 230.000 volgers op Instagram en de teller tikt door. Op YouTube is er sprake van groei, aan de hand van actuele en entertainment content weet FunX de luisteraars te binden aan de zender. Hetzelfde geldt voor TikTok met maar ruim 80.000 volgers. Inmiddels hebben de twee YouTube-kanalen (FunX en FunX Gemist) samen ruim een miljoen abonnees.

BEREIK

Het weekbereik van NPO FunX onder jongeren van 16-35 jaar uit de vier grote steden is verdubbeld naar 28%, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction. Ten opzichte van 2014 was het weekbereik 14%. In de leeftijdsgroep 16 tot 30 jaar is FunX zelfs de best scorende radiozender in de vier grote steden.

BEREIK STEDEN
LEEFTIJD

DISTRIBUTIE

ANALOGE ETHER

FunX zendt in de vier grote steden uit op lokale FM-frequenties: in Amsterdam en Utrecht op 96.1 FM, in Den Haag op 98.4 FM en in Rotterdam op 91.8 FM. De vergunningen van deze voor FunX geoormerkte frequenties zijn tot 2016 aan de lokale omroepen verleend. Hoewel het belang van internet en digitale radio sterk zal groeien de komende jaren is de verwachting dat FM bereik nog voor een reeks van jaren zeer belangrijk blijft. FM is vooralsnog het meest beluisterde medium.

KABEL EN SATELLIET

Ook in 2021 was FunX in praktisch alle kabelhuishoudens in Nederland te ontvangen. De lokale edities worden in de grote steden en in enkele randgemeenten van de grote steden doorgegeven; daarbuiten wordt de landelijke editie doorgegeven. Via de ASTRA-satelliet is de landelijke editie ook beschikbaar voor schotelbezitters.

OPLEIDINGSNIVEAU
MAN VS. VROUW

SUCCES

De kracht van FunX is dat jongeren zich gemakkelijk met het merk kunnen identificeren. Dat is voor een groot deel te danken aan het feit dat onze redactie jong en divers is en daarmee een afspiegeling vormt van de samenleving en doelgroep. FunX weet goed wat leeft onder de stadsjongeren en ze met de juiste tone of voice aan te spreken. Interactie met de doelgroep staat hoog in het vaandel. FunX praat niet over jongeren maar met jongeren. Daarmee geeft het merk de stadse generatie in Nederland een eigen stem en draagt het zo bij aan de identiteits- en meningsvorming van haar doelgroep. Respect staat hierbij altijd centraal. FunX benadrukt niet de verschillen tussen jongeren, maar de overeenkomsten.

BEREIK LUISTERKANALEN
SOCIAL MEDIA

FUNX MEDIA

Het salesteam opereert onder de naam FunX Media en heeft haar eigen website en social media kanalen waar zij B2B contact onderhoudt met haar adverteerders. FunX Media verzorgt de lokale verkoop van reclame op jongerenzender FunX. Ondanks de coronapandemie heeft de salesafdeling haar target wederom behaald in 2021.

FINANCIËN

De stadsedities werden in 2021 bekostigd door middel van (incidentele) subsidies van Gemeente Den Haag, Gemeente Utrecht en Gemeente Rotterdam in samenwerking met Stichting OPEN Rotterdam. Publieke Omroep Amsterdam en RTV Utrecht (Omroep Utrecht Stichting) hebben per 1 januari 2013 huisvesting ter beschikking gesteld aan FunX. Daarnaast heeft FunX BV (FunX Media) ook inkomsten uit salesactiviteiten gegenereerd. De landelijke editie wordt gefinancierd door NPO. De bekostiging van de productie van het media-aanbod verliep via bijdragen van de omroepen BNN-VARA, NTR en KRO-NCRV. De coördinatie- en gezamenlijkheidskosten voor de landelijke editie worden direct door de NPO gefinancierd.

BESTUUR

BESTUUR ST. FUNX (2021)

Het bestuur van Stichting FunX bestaat uit vijf zetels. Drie bestuursleden worden benoemd door de deelnemende landelijke omroepen en twee door Stichting G4 Radio.

Lois de Jong (NTR) – Voorzitter
Rob Muller (Omroep West) – Penningmeester
Marwil Straat (KRO/NCRV)
Simone Dekkers (BNN/VARA)
John Olivieira (POA)

BESTUUR ST. G4 RADIO (2021)

De vier lokale omroepen – Publieke Omroep Amsterdam, Stichting OPEN Rotterdam, Stadsomroep Den Haag en Omroep Utrecht Stichting, hebben als eindverantwoordelijken voor de programmering van FunX zitting in de beheersstichting G4 Radio.

John Olivieira (OPEN Rotterdam) – Bestuurder
Annejikke Ebbinge (POA)
Rob Muller  (Omroep West)– Penningmeester
Maarten Fussel (RTV Utrecht) 

MANAGEMENT TEAM (2021)

Eva Hol – Programmaleider (St FunX)
Chanelva Rier adj. Programmaleider (St. FunX)
Niels Hoogland – Zendermanager (NPO)
Mouad Aoujil – Algemeen directeur (FunX B.V.) & Zakelijk leider (ST. FunX)

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Verstuur