FUNX IN 2023

ALLE HIGHLIGHTS, PROJECTEN EN EVENEMENTEN VAN FUNX OP EEN RIJTJE

FUNX MUSIC AWARDS

De FunX Music Awards vinden elk jaar plaats waarbij er verschillende awards worden uitgereikt aan de beste dj’s, zangers, MC’s en groepen van eigen bodem. De luisteraars van NPO FunX hebben dan ook de mogelijkheid om hun stem uit te brengen aan welke artiest de Award wint.

De FunX Music Awards 2023 was niet alleen een recap van het jaar maar ook om het 10 jarige jubileum van de FMA’s te vieren. Boef is met maar liefst vier awards de grote winnaar van FMA’s dit jaar. Naast onder andere Artist Of The Year – Male nam hij ook de nieuwe award voor Best Social Media in ontvangst. Yade Lauren werd voor de derde keer op rij gekroond tot Artist Of The Year – Female. Broederliefde ging naar huis met drie awards.

FunX Music Awards 2023

FUNX DIXTE 1000 EXPO

De DiXte1000 van NPO FunX was een muzikaal spektakel dat luisteraars meenam op een reis door de erfenis van de scène.

In 2023 werkte FunX samen met gastcurator Rotjoch aan de DiXte1000 Expo in Amsterdam-Noord, waarin 13 kunstinstallaties de muzikale impact en culturele invloed van deze artiesten belichtten. Bezoekers konden iconische videoclips, foto’s en speciale kledingstukken bewonderen, zorgvuldig gecureerd om de mijlpalen van deze artiesten te vieren.

Het hoogtepunt van de DiXte1000 was de bekendmaking van de nummer één, die in 2023 ging naar Dystinct en Naza ging met hun hit ‘Business’. Deze overwinning was niet alleen een eer voor de artiesten, maar ook voor de  gemeenschap die hun muziek ondersteunt en viert.

BUSINESS TAKKIES

Elk jaar organiseert FunX: Business Takkies, hét netwerk evenement voor jonge ondernemers met praktische tips en tricks over de ups en downs van het ondernemerschap. Tijdens Business Takkies worden er talks en workshops gegeven om jonge ondernemers te inspireren, motiveren & empoweren.

Ook in 2023 was dit niet anders! Gasten konden deelnemen aan een masterclass over AI en inspiratie opdoen uit de verhalen van Mohammed Chahid (MaxPro), Justin Niessen (Mondi), en Esmilia Andraws (The Laser Company). Daarnaast kregen zij de kans om te netwerken met andere ondernemers.

Lees meer

FUNX ADDS EXPERIENCE

FunX Media, het saleshuis van FunX, kreeg begin 2023 een nieuwe naam: FunX ADDS. Vanwege deze rebranding vond er een lanceringsevent plaats bij immersive experience Amaze in Amsterdam!

Tijdens dit evenement introduceerde FunX haar nieuwe saleshuis aan adverteerders, merken, mediabedrijven én relaties. Bezoekers kregen deze avond een exclusieve kijk in de wereld van FunX aan de hand van een bijzondere lichtshows en optredens.

FunX ADDS

PETITIE KETI KOTI: MAAK 1 JULI EEN NATIONALE VRIJE DAG!

Op 1 juli is het Keti Koti en herdenken we de afschaffing van de slavernij in 1873 in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen en vieren we de vrijheid. Deze dag is van groot belang en zou nooit vergeten mogen worden. FunX pleit ervoor dat 1 juli een officiële vrije dag wordt, zodat we elk jaar de ruimte hebben om deze belangrijke gebeurtenis te gedenken en te vieren.

 

Lees meer

BACK 2 THE ROOTS (EMMS)

In de NPO FunX-serie Back To The Roots reist presentatrice Ouassima Tajmout samen met Emms van Broederliefde af naar het land van zijn herkomst: Kaapverdië. Hoe hebben zijn Kaapverdische roots Emms als artiest gevormd en hoe belangrijk is dat voor hem? Na de eerste Back To The Roots-serie met Numidia in Marokko, gaat Ouassima ditmaal met Emms naar Kaapverdië. Daar maken ze kennis met zijn opa en oma en zien ze hoe beladen het slavernijverleden van het eiland is. Hoeveel invloed heeft deze geschiedenis op hem? Hoe inspireren jonge en oude Kaapverdiaanse muzikale helden Emms? En hoe vormt dit hem tot de persoon en artiest die hij vandaag de dag is?

In de documentaire krijgen Emms en Ouassima antwoord op die vragen. Emms Emerson Akachar, artiestennaam Emms, is een Nederlandse artiest, geboren in Rotterdam én deel van de succesvolle formatie Broederliefde. Ook heeft hij als soloartiest veel grote hits gescoord. Met Broederliefde behaalde Emms al meerdere hitsingles, stond het nummer ‘Vuur’ op nummer één in de DiXte1000 en wonnen ze dit jaar voor de negende keer op rij de FunX Music Award voor Best Group.

Lees meer

GIRO 555

Door de aardbeving in Turkije en Syrië is het leven van tienduizenden mensen volledig verwoest. Daarom werd op woensdag 15 februari een nationale Giro555-actiedag georganiseerd in Beeld & Geluid in Hilversum. FunX was die dag de nationale actiezender, maar ook andere radio- en tv-zenders deden mee met de actie. Met de Giro555-actie is al meer dan 88,9 miljoen opgehaald.

Lees meer

ACTIEDAG MAROKKO LIBIË

Na de rampen in Marokko en Libië organiseerde FunX online content, een doorlopende radio-uitzending van 06:00 tot 23:00, en een TikTok-livestream. Hiermee werd een groot publiek bereikt en fondsen ingezameld voor diverse goede doelen. De samenwerking met bekende artiesten en de mogelijkheid voor luisteraars om zelf te kiezen waar hun donatie naartoe ging, onderstreepte het succes van deze campagne.

Lees meer

FUNX TALENT

FunX is de plek waar jong talent zich kan vestigen. Daarom organiseert FunX ieder jaar: FunX talent om deze jonge talenten een platform te geven. Tijdens FunX talent wordt er een selectie gemaakt van aangemelde talenten die doormiddel van verschillende challenges/opdrachten steeds dichterbij de zegeviering komen en hunzelf FunX talent van het jaar kunnen noemen.

In 2023 kregen James F. Tailor (Rap), Sam Asari (Afro) en Carel (R&B) de eer om hunzelf winaars van FunX Talent 2023 te noemen!

Lees meer

FUNX PROMOTEAM

Het FunX Promoteam is een groep jongeren die rechtstreeks uit onze doelgroep komt, zij fungeren als hét visite kaartje van FunX. Het team bestaat uit elk jaar uit veertig tot vijftig enthousiaste en gezellige jongeren die de FunX sfeer weten over te brengen en te representeren.

Het Promoteam wordt ingezet voor maatschappelijke evenementen, maar zijn ook te vinden op populaire festivals en alle FunX activiteiten en evenementen. Denk bijvoorbeeld aan Keti Koti, de FunX Music Awards, de DiXte 1000 etc. Kortom, waar de doelgroep is, is het Promoteam.

Afgelopen jaar heeft het Promoteam meer dan 750.000 jongeren uit de doelgroep weten te bereiken. Hiernaast delen ze ook FunX merchandise uit, denk aan waaiers, popsockets en petjes. In 2023 jaar zijn er meer dan 10.000 goodies uitgedeeld.

GOOD VIBES DINNER

Op 20 december organiseerde FunX, het Good Vibes Dinner. Hier komen jongeren die naar Nederland gevlucht zijn onder meer in contact met FunX-luisteraars. Het dinner staat in het teken van lekker eten, muziek, hoop, verbinding, ontmoetingen en verhalen. Kortom: good vibes.

Na onder meer de schrijnende gebeurtenissen die afgelopen jaren steeds meer toenamen met betrekking tot de omgang van vluchtelingen in Nederland, wil FunX graag laten zien hoe Nederland ook kan zijn. Het diner heeft als doel jonge vluchtelingen op een warme manier te verwelkomen en hen te ondersteunen in hun nieuwe omgeving.

Tijdens het dinner waren er niet alleen inspirerende verhalen vol emoties met elkaar gedeeld, maar probeert FunX zich ook goed in te zetten in het ondersteunen van de jongeren met een vluchtverleden. De avond werd gehost door Mister Good Vibes Fernando, waarin verschillende keukens en muziek smaken geserveerd werden.

Lees meer

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Verstuur