RECAP

FUNX IN­

2023

Met trots presenteren wij ons interactieve magazine met mooie highlights die FunX  graag met je deelt!

Lees verder


ONZE KRACHT

FunX is het mediamerk voor de generatie van vandaag en morgen.
In onze diversiteit zit onze kracht. Samen maken we nieuwe energie en streven we ernaar om jongeren constant te empoweren. Dit doen we met een team dat een afspiegeling is van de doelgroep waardoor je je kunt herkennen in onze muziek, sfeer en taal.

We zijn daar waar de doelgroep zich bevindt.

De doelgroep van FunX is de eerste generatie die vanzelfsprekend multicultureel is.
Altijd connected en geboren met social media. Ze zijn jong en wonen, studeren en werken in de stad. Wij representeren en geven de jongeren een stem. die onderdeel uitmaken van de generatie die het verschil gaan maken.

MISSIE

FunX is een 360-gradenmediamerk dat stadsjongeren met aansprekende content op zowel radio, website als social media. De kracht van FunX is dat jongeren zich gemakkelijk met het merk kunnen identificeren. FunX is op de eerste plaats een urban muziekplatform, maar daarnaast besteedt FunX veel aandacht aan actualiteit, entertainment en maatschappelijke issues. FunX geeft de jonge stadse generatie in Nederland een eigen stem, zowel online als on air. Dagelijks zijn de reporters van FunX op straat, op schoolpleinen en op evenementen te vinden om verslag te doen met en voor de luisteraars. Het jongerenmerk levert een belangrijke bijdrage aan de identiteitsvorming van haar doelgroep.

VISIE

FunX-luisteraars zijn zeer divers, maar hebben als groep ook veel gemeen. Ze zijn jong en wonen, studeren of werken in de stad. Muziek is een sterk verbindende factor, net als uitgaan, relaties en lifestyle. Over serieuze onderwerpen zoals school, werk, politiek, cultuur, nieuws, familie en religie geven ze graag hun mening. De redactie is een afspiegeling van de doelgroep, waardoor een zender als FunX perfect aansluit bij de belevingswereld van stadsjongeren.

ORGANISATIE

FunX wordt geproduceerd in een samenwerkingsverband van drie entiteiten;  Stichting G4 Radio, Stichting FunX en NPO.

FunX wordt geproduceerd in een samenwerkingsverband van vier entiteiten; FunX BV (FunX ADDS), Stichting G4 Radio, Stichting FunX en NPO.

FunX ADDS heeft ten doel lokale gelden te werven uit sales, fondsen en subsidies. Stichting FunX produceert de vijf radiozenders in opdracht van de vijf landelijk deelnemende omroepen: BNNVARA, AVROTROS, VPRO, NTR, KRO-NCRV en Stichting G4 Radio, waarin de lokale omroepen Publieke Omroep Amsterdam, OPEN Rotterdam, Stadsomroep Den Haag en RTV Utrecht vertegenwoordigd zijn.

Daarnaast worden thema radiostreams en beeldproducties geproduceerd. NPO is verantwoordelijk voor de coördinatie van de landelijke editie (zender- en sitemanagement) en gezamenlijke activiteiten zoals muzieksamenstelling, de landelijke marketing en evenementen.

 

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave

IN ONZE DIVERSITEIT ZIT ONZE KRACHT

LOCATIES

Op het hoofdkantoor van FunX in Rotterdam is de centrale en lokale Rotterdamse redactie gevestigd evenals de eindredactie, sales, bedrijfsvoering en marketing. In het gebouw van Omroep West, op de Laan van ‘s-Gravenmade in Den Haag, in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam en in het gebouw van RTV Utrecht aan de Hengeveldstraat beschikt FunX over een eigen studio- en redactieruimte voor de lokale programmaredacties. Via een snel datanetwerk en geavanceerde radiotechniek zijn de vier locaties met elkaar verbonden en kan elk programma op elke locatie worden geproduceerd en van daaruit worden uitgezonden.

PERSONEEL

FunX had per 31 december 45,93 fte (51 medewerkers) in loondienst. Bij FunX is diversiteit een kernwaarde van het management en tegelijkertijd vanzelfsprekend. Dat geldt natuurlijk voor de culturele diversiteit, maar ook voor de verhouding man-vrouw op de werkvloer. Deze is al jaren ongeveer gelijk.

OPLEIDING & DOORSTROOM

FunX stelt zichzelf ten doel een kweekvijver voor jong mediatalent te zijn. FunX verzorgt de opleiding en training grotendeels zelf door ‘training on the job’ door ervaren programmamakers. Ook beschikt FunX over coaches waarmee al jarenlang wordt samengewerkt. Voormalige FunX-ers werken nu bij NOS, AVRO, VPRO, BNN, KRO, NTR, de NPO en RTL.

DISTRIBUTIE

INTERNET

Via internet kunnen bezoekers de vijf radio- en zes themakanalen van FunX beluisteren op hun laptop of mobile device. Alle streams zijn ook te ontvangen via de gratis FunX App die aangeboden wordt voor iOS en Android.

DIGITAL RADIO +

De landelijke editie NPO FunX maakt onderdeel uit van het pakket digitale radio-omroep (DAB+) van de NPO en is te ontvangen in bijna heel Nederland. Luisteraars dienen over een speciale DAB+ ontvanger te beschikken. Verder is FunX te beluisteren via digitale televisie.

SOCIAL MEDIA

FunX telt nu in totaal 235.000 volgers op Instagram en de teller tikt door. Op YouTube is er sprake van groei, aan de hand van actuele en entertainment content weet FunX de luisteraars te binden aan de zender. Hetzelfde geldt voor TikTok met maar ruim 130.000 volgers. Inmiddels hebben de twee YouTube-kanalen (FunX en FunX Gemist) samen ruim een miljoen abonnees.

BEREIK

Het weekbereik van NPO FunX onder jongeren van 16-34 jaar in de vier grote steden is flink gestegen. In 2020 luisterde 28% van de stadsjongeren wekelijks naar FunX, en in 2023 is dat gestegen naar 33%, waardoor FunX de best scorende radiozender is onder deze doelgroep. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van de NPO.

Chanelva Rier, zendermanager NPO FunX, benadrukt het succes van de zender: “Sinds 2014 zien we het weekbereik jaarlijks stijgen. We bereiken nu één op de drie stadsjongeren en spelen een onmisbare rol in hun leven. Naast muziek bespreken we ook belangrijke maatschappelijke en actuele onderwerpen, wat zorgt voor meer verbondenheid bij een nieuwe generatie Nederlanders.”

De groei is zichtbaar in alle groepen, zowel onder bi-culturele als overige Nederlanders en onder zowel mannen als vrouwen. FunX blijft vooral populair onder bi-culturele jongeren, van wie bijna de helft wekelijks luistert. Ook online groeit het bereik: de FunX-app en social media-kanalen blijven stijgen in populariteit, wat FunX tot het meest succesvolle allround mediamerk van Nederland maakt.

BEREIK STEDEN
LEEFTIJD

DISTRIBUTIE

ANALOGE ETHER

FunX zendt in de vier grote steden uit op lokale FM-frequenties: in Amsterdam en Utrecht op 96.1 FM, in Den Haag op 98.4 FM en in Rotterdam op 91.8 FM. De vergunningen van deze voor FunX geoormerkte frequenties zijn tot 2016 aan de lokale omroepen verleend.

Hoewel het belang van internet en digitale radio sterk zal groeien de komende jaren is de verwachting dat FM bereik nog voor een reeks van jaren zeer belangrijk en blijft FM vooralsnog het meest beluisterde medium.

KABEL EN SATELLIET

Ook in 2023 was FunX in praktisch alle kabelhuishoudens in Nederland te ontvangen. De lokale edities worden in de grote steden en in enkele randgemeenten van de grote steden doorgegeven; daarbuiten wordt de landelijke editie doorgegeven. Via de ASTRA-satelliet is de landelijke editie ook beschikbaar voor schotelbezitters.

OPLEIDINGSNIVEAU
MAN VS. VROUW

SUCCES

De kracht van FunX is dat jongeren zich gemakkelijk met het merk kunnen identificeren. Dat is voor een groot deel te danken aan het feit dat onze redactie jong en divers is en daarmee een afspiegeling vormt van de samenleving en doelgroep. FunX weet goed wat leeft onder de stadsjongeren en ze met de juiste tone of voice aan te spreken. Interactie met de doelgroep staat hoog in het vaandel. FunX praat niet over jongeren maar met jongeren. Daarmee geeft het merk de stadse generatie in Nederland een eigen stem en draagt het zo bij aan de identiteits- en meningsvorming van haar doelgroep. Respect staat hierbij altijd centraal. FunX benadrukt niet de verschillen tussen jongeren, maar de overeenkomsten.

BEREIK LUISTERKANALEN
SOCIAL MEDIA

FINANCIËN

De stadsedities werden in 2023 bekostigd door middel van (incidentele) subsidies van Gemeente Den Haag, Gemeente Utrecht en Gemeente Rotterdam in samenwerking met Stichting OPEN Rotterdam. Publieke Omroep Amsterdam en RTV Utrecht (Omroep Utrecht Stichting) hebben per 1 januari 2013 huisvesting ter beschikking gesteld aan FunX. Daarnaast heeft FunX BV (FunX ADDS) ook inkomsten uit sales activiteiten gegenereerd. De landelijke editie wordt gefinancierd door NPO. De bekostiging van de productie van het media-aanbod verliep via bijdragen van de omroepen BNN-VARA, NTR en KRO-NCRV. De coördinatie- en gezamenlijkheidskosten voor de landelijke editie worden direct door de NPO gefinancierd.

FUNX ADDS

Het salesteam opereert sinds 2023 onder de naam FunX ADDS. FunX ADDS is de salestak van FunX die (lokale) ondernemers in contact brengt met jongeren uit een multiculturele omgeving. FunX Adds staat  in tegenstelling tot de meeste andere bedrijven en mediabureaus in contact met een jonge en diverse doelgroep.

BESTUUR

BESTUUR STITCHTING FUNX (2023)

Het bestuur van Stichting FunX bestaat uit vijf zetels. Drie bestuursleden worden benoemd door de deelnemende landelijke omroepen en twee door Stichting G4 Radio.

Het bestuur is in 2023 viermaal bijeengekomen. In 2023 is de nadruk in het bijzonder gelegd op de opdracht om te werken aan vernieuwing en verdieping, om talent te ontwikkelen en aandacht te geven aan de verschillende denkbeelden in het land. Heel nadrukkelijk zorgen dat FunX een eigen geluid daarin belangrijk blijft vinden. Eigen keuzes in het berichtgeven, maar de discussie nooit uit de weg gaan.

Lois de Jong – Voorzitter (NTR)
Rob Muller – Penningmeester (Omroep West)
Dave Kentie – Bestuurder

BESTUUR ST. G4 RADIO (2023)

De vier lokale omroepen – Publieke Omroep Amsterdam, Stichting OPEN Rotterdam, Stadsomroep Den Haag en Omroep Utrecht Stichting, hebben als eindverantwoordelijken voor de programmering van FunX zitting in de beheersstichting G4 Radio.

John Olivieira – Bestuurder (OPEN Rotterdam)
Annejikke Ebbinge – Bestuurder (POA)
Rob Muller – Penningmeester (Omroep West)

MANAGEMENT TEAM (2023)

Chanelva Rier – Zendermanager (Stichting FunX)
Eva Hol – Programmaleider (Stichting FunX)
Mouad Aoujil – Algemeen directeur (FunX B.V.)

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Verstuur