JAARVERSLAG

FUNX IN­

2019

Met trots presenteren wij ons zeventiende jaarverslag. Een interactief magazine met mooie dingen die we graag met je delen!

THE SOUND OF THE CITY

De missie van FunX is om de stadsjongeren te bedienen met professioneel gemaakte programma’s, een onderscheidend multicultureel ‘urban’ muziekformat en een redactionele toon en sfeer, die de jongeren aanspreekt. De kracht van FunX is dat jongeren zich gemakkelijk met de zender kunnen identificeren. FunX draait hun muziek en biedt een platform voor meningsuiting en dus meningsvorming. De zender levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de (sub)culturele identificatie van haar luisteraars: FunX geeft de jonge stadse generatie in Nederland een eigen stem.

FunX-luisteraars zijn cultureel gezien zeer divers, maar hebben als groep ook veel gemeen. Ze zijn jong en wonen, studeren of werken in de stad. Muziek is een sterk verbindende factor, net als uitgaan, relaties en lifestyle. Over serieuze onderwerpen zoals school, werk, politiek, cultuur, nieuws, familie en religie geven ze graag hun mening. Doordat de programmamakers een afspiegeling zijn van de doelgroep, slaat een zender als FunX aan bij de stadsjongeren. De redactie is dan ook bij uitstek jong, multicultureel en ‘stads’.

‘Bij FunX draait het om verbinden en representeren.
Jezelf herkennen en de ander leren kennen.
We zijn er voor en door onze doelgroep, om ze te bedienen en vooral ook om ze uit te dagen.
Alles in het teken van gezamenlijke groei.’- Mouad Aoujil, Zakelijk Leider Stichting FunX

ORGANISATIE

FunX wordt geproduceerd in een samenwerkingsverband van drie entiteiten;  Stichting G4 Radio, Stichting FunX en NPO.

Stichting G4 is de opdrachtgever voor de vier lokale edities die via de FM worden uitgezonden.1

FunX BV (FunX Media) is een dochteronderneming van Stichting G4 en heeft ten doel lokale gelden te werven uit sales, fondsen en subsidies. Stichting FunX produceert de vijf radiozenders in opdracht van de vijf landelijk deelnemende omroepen: BNNVARA, AVROTROS, VPRO, NTR en KRO-NCRV en Stichting G4 Radio, waarin de lokale omroepen Publieke Omroep Amsterdam, OPEN Rotterdam, Stadsomroep Den Haag en RTV Utrecht vertegenwoordigd zijn.

NPO is opdrachtgever voor het landelijke DAB+ kanaal.2

NPO is verantwoordelijk voor de coördinatie van de landelijke editie (zender- en sitemanagement) en gezamenlijke activiteiten zoals muzieksamenstelling, de landelijke marketing en evenementen. Daarnaast worden thema radiostreams en beeldproducties geproduceerd.

 

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave

OUT OF THE BOX

‘We zijn een professionele media organisatie. Zowel redactioneel als qua bedrijfsvoering maken we grote stappen en ambiëren we vooruitstrevend en innoverend te zijn. Onze mensen zijn jong en denken altijd “out of the box”, dat brengt enorme voordelen met zich mee!’ – Mouad Aoujil Zakelijk Leider Stichting FunX
LOCATIES

Op het hoofdkantoor van FunX in Rotterdam is de centrale en lokale Rotterdamse redactie gevestigd evenals de eindredactie, sales, bedrijfsvoering en marketing. In In het gebouw van Omroep West, op de Laan van ‘s-Gravenmade in Den Haag, in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam en in het gebouw van RTV Utrecht aan de Hengeveldstraat beschikt FunX over een eigen studio- en redactieruimte voor de lokale programmaredacties. Via een snel datanetwerk en geavanceerde radiotechniek zijn de vier locaties met elkaar verbonden en kan elk programma op elke locatie worden geproduceerd en van daaruit worden uitgezonden.

PERSONEEL

FunX had per  31 december 56,47 fte (61 medewerkers) in loondienst. Bij FunX is diversiteit een kernwaarde van het management en tegelijkertijd vanzelfsprekend. Dat geldt natuurlijk voor de culturele diversiteit, maar ook voor de verhouding man-vrouw op de werkvloer. Deze is al jaren ongeveer gelijk. De werknemers zijn een afspiegeling van de samenleving waardoor de context goed aansluit op de behoefte van de doelgroep.

OPLEIDING & DOORSTROOM

FunX stelt zichzelf ten doel een kweekvijver voor jong mediatalent te zijn. FunX verzorgt de opleiding en training grotendeels zelf door ‘training on the job’ door ervaren programmamakers. Ook beschikt FunX over coaches waarmee al jarenlang wordt samengewerkt. FunX stelt zichzelf ten doel een kweekvijver voor jong mediatalent te zijn. Voormalig FunX-ers werken nu bij NOS, BNNVARA, KRO-NCRV en RTL.

BEREIK

Het weekbereik van NPO FunX onder jongeren van 15-34 jaar uit de vier grote steden is voor de vijfde keer op rij gegroeid, zo blijkt uit onderzoek. In 2014 bereikte FunX nog wekelijks 14% van de stadsjongeren, dat is in 2019 gegroeid naar 27%; bijna een verdubbeling in een periode van vijf jaar. FunX is en blijft de populairste zender onder stadsjongeren met een migratie-achtergrond (een groei van 24% in 2015 naar 37% in 2019). De gerealiseerde groei van de zender komt voor een bijna evenredig deel voor rekening van autochtone stadsjongeren (een groei van 9% in 2015 naar 21% in 2019). De groei onder autochtone stadsjongeren en het marktleiderschap onder jongeren met een migratie-achtergrond bewijst dat FunX in een groeiende behoefte voorziet en erin slaagt een divers & jong publiek te verbinden.

BEREIK STEDEN
LEEFTIJD
‘Uit het onderzoek blijkt dat de groei de laatste jaren in alle leeftijdscategorieën heeft plaatsgevonden en dat, ondanks de opkomst van de streamingdiensten, het weekbereik het hoogst is onder de 16-24-jarigen. Deze groep luistert dus nog steeds radio en de groep die naar naar FunX luistert is zelfs groter dan ooit.’- Niels Hoogland, Zendermanager NPO FunX

DISTRIBUTIE

ANALOGE ETHER

FunX zendt in de vier grote steden uit op lokale FM-frequenties: in Amsterdam en Utrecht op 96.1 FM, in Den Haag op 98.4 FM en in Rotterdam op 91.8 FM. De vergunningen van deze voor FunX geoormerkte frequenties zijn tot 2016 aan de lokale omroepen verleend. Hoewel het belang van internet en digitale radio sterk zal groeien de komende jaren is de verwachting dat FM bereik nog voor een reeks van jaren zeer belangrijk blijft. FM is vooralsnog het meest beluisterde medium.

KABEL EN SATELLIET

Ook in 2019 was FunX in praktisch alle kabelhuishoudens in Nederland te ontvangen. De lokale edities worden in de grote steden en in enkele randgemeenten van de grote steden doorgegeven; daarbuiten wordt de landelijke editie doorgegeven. Via de ASTRA-satelliet is de landelijke editie ook beschikbaar voor schotelbezitters.

OPLEIDINGSNIVEAU
MAN VS. VROUW

SUCCES

De kracht van FunX is dat jongeren zich gemakkelijk met het merk kunnen identificeren. Dat is voor een groot deel te danken aan het feit dat onze redactie jong en divers is en daarmee een afspiegeling vormt van de samenleving en doelgroep. FunX weet goed wat leeft onder de stadsjongeren en ze met de juiste tone of voice aan te spreken. Interactie met de doelgroep staat hoog in het vaandel. FunX praat niet over jongeren maar met jongeren. Daarmee geeft het merk de stadse generatie in Nederland een eigen stem en draagt het zo bij aan de identiteits- en meningsvorming van haar doelgroep. Respect staat hierbij altijd centraal. FunX benadrukt niet de verschillen tussen jongeren, maar de overeenkomsten.

IN ONZE DIVERSITEIT ZIT ONZE KRACHT

‘FunX bewijst keer op keer onderscheidende content te maken.
Wij zijn het mediamerk dat multi-culturele jongeren verbindt vanuit de rijkheid aan achtergronden, ideeën, talenten en ervaringen. Dit zorgt voor unieke verhalen.’ 
– Eva Hol, Programmaleider FunX
BEREIK LUISTERKANALEN
SOCIAL MEDIA
INTERNET

Via internet kunnen bezoekers de vijf radio- en zes themakanalen van FunX beluisteren op hun PC, laptop of mobile device. Alle streams zijn ook te ontvangen via de gratis FunX Radio App die aangeboden wordt voor iOS en Android.

DIGITAL RADIO +

De landelijke editie NPO FunX maakt onderdeel uit van het pakket digitale radio-omroep (DAB+) van de NPO en is te ontvangen in bijna heel Nederland. Luisteraars dienen over een speciale DAB+ ontvanger te beschikken. Verder is FunX te beluisteren via digitale televisie.

SOCIAL MEDIA

FunX groeit razendsnel op social media. De twee YouTube kanalen van FunX hebben inmiddels 738.000 volgers. En met ruim 190.000 volgers op Instagram weet het platform precies wat hun volgers willen zien op social media.

FINANCIEN

De stadsedities werden in 2019 bekostigd door middel van (incidentele) subsidies van Gemeente Den Haag, Gemeente Utrecht en Gemeente Rotterdam in samenwerking met Stichting OPEN Rotterdam. Publieke Omroep Amsterdam en RTV Utrecht (Omroep Utrecht Stichting) hebben per 1 januari 2013 huisvesting ter beschikking gesteld aan FunX. Daarnaast heeft FunX BV (FunX Media) ook inkomsten uit salesactiviteiten gegenereerd. De landelijke editie wordt gefinancierd door NPO. De bekostiging van de productie van het media-aanbod verliep via bijdragen van de omroepen BNN-VARA, NTR en KRO-NCRV. De coördinatie- en gezamenlijkheidskosten voor de landelijke editie worden direct door de NPO gefinancierd.

FUNX MEDIA

Het salesteam opereert onder de naam FunX Media en heeft haar eigen website en social media kanalen waar zij B2B contact onderhoudt met haar adverteerders. FunX Media verzorgt de lokale verkoop van reclame op jongerenzender FunX. De salesafdeling heeft in 2019 haar meest succesvolle jaar ooit gedraaid.

Meer dan ooit zette FunX Media zich in om ondernemende jongeren te inspireren en motiveren. Dit gebeurt aan de hand van relevante events met gevestigde ondernemers (rolmodellen) die vertellen over hun struggles en successen. In totaal organiseerde FunX Media zeven evenementen waaronder de FunX Media Business Awards. Tijdens dit event pitchen beginnende ondernemers hun businessplan en maken kans op een radiocampagne ter waarde van €7.500.

BESTUUR

BESTUUR ST. FUNX (2019)

Het bestuur van Stichting FunX bestaat uit vijf zetels. Drie bestuursleden worden benoemd door de deelnemende landelijke omroepen en twee door Stichting G4 Radio.

  • Lois de Jong (NTR) – Voorzitter
  • Rob Muller (Omroep West) – Penningmeester
  • Dave Kentie (KRO/NCRV)
  • Simone Dekkers (BNN/VARA)
  • John Olivieira (POA)
BESTUUR ST. G4 RADIO (2019)

De vier lokale omroepen – Publieke Omroep Amsterdam, Stichting OPEN Rotterdam, Stadsomroep Den Haag en Omroep Utrecht Stichting, hebben als eindverantwoordelijken voor de programmering van FunX zitting in de beheersstichting G4 Radio.

  • Paul van der Lugt (RTV Utrecht) – Voorzitter tot en met 5-11-2019
  • John Olivieira (POA) – Voorzitter vanaf 6-11-2019
  • Rob Muller  (Omroep West)– Penningmeester
  • Marianne van der Anker (OPEN Rotterdam)
MANAGEMENT TEAM (2019)
  • Directie Stichting FunX: Programmaleider Eva Hol, Zakelijk Leider Mouad Aoujil
  • Directie Stichting G4/FunX BV: Zakelijk Leider Mouad Aoujil
  • Zendermanagement NPO: Niels Hoogland
Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Verstuur